Gold Trusted Service Award
Gold Trusted Service Award
De prijs wordt toegekend door Feefo, die op onafhankelijke wijze beoordelingen van onze klanten verzamelt, en is een erkenning voor bedrijven die consequent een uitstekende klantervaring bieden.
badge rosette
Vaarexpertise sinds 1969
Met meer dan 50 jaar ervaring en expertise zijn we gepassioneerd over het bieden van onverslaanbare vakanties op het water.
Boussole
18 geweldige bestemmingen
Ons uitgebreide netwerk van basissen in 9 landen betekent dat u kunt genieten van een heen- en terugreis of kunt kiezen uit een brede selectie van enkele reizen.
Bateau
Grootste vloot ter wereld
We hebben meer rivier- en kanaalboten beschikbaar dan welke andere aanbieder dan ook, te huur tussen april en oktober. Ons ruime aanbod aan boten biedt plaats aan 2-12 personen.
Reddingsboei
Geen vaarbewijs nodig
Inderdaad! U kunt uw eigen boot huren en besturen voor een korte vakantie (minimaal 3 nachten), een week of langer. We laten u alles zien wat u moet weten voordat u op pad gaat.
  • Gold Trusted Service Award
    Gold Trusted Service Award
    De prijs wordt toegekend door Feefo, die op onafhankelijke wijze beoordelingen van onze klanten verzamelt, en is een erkenning voor bedrijven die consequent een uitstekende klantervaring bieden.
  • badge rosette
    Vaarexpertise sinds 1969
    Met meer dan 50 jaar ervaring en expertise zijn we gepassioneerd over het bieden van onverslaanbare vakanties op het water.
  • Boussole
    18 geweldige bestemmingen
    Ons uitgebreide netwerk van basissen in 9 landen betekent dat u kunt genieten van een heen- en terugreis of kunt kiezen uit een brede selectie van enkele reizen.
  • Bateau
    Grootste vloot ter wereld
    We hebben meer rivier- en kanaalboten beschikbaar dan welke andere aanbieder dan ook, te huur tussen april en oktober. Ons ruime aanbod aan boten biedt plaats aan 2-12 personen.
  • Reddingsboei
    Geen vaarbewijs nodig
    Inderdaad! U kunt uw eigen boot huren en besturen voor een korte vakantie (minimaal 3 nachten), een week of langer. We laten u alles zien wat u moet weten voordat u op pad gaat.
  • Gold Trusted Service Award
    Gold Trusted Service Award
    De prijs wordt toegekend door Feefo, die op onafhankelijke wijze beoordelingen van onze klanten verzamelt, en is een erkenning voor bedrijven die consequent een uitstekende klantervaring bieden.
  • badge rosette
    Vaarexpertise sinds 1969
    Met meer dan 50 jaar ervaring en expertise zijn we gepassioneerd over het bieden van onverslaanbare vakanties op het water.
  • Boussole
    18 geweldige bestemmingen
    Ons uitgebreide netwerk van basissen in 9 landen betekent dat u kunt genieten van een heen- en terugreis of kunt kiezen uit een brede selectie van enkele reizen.
  • Bateau
    Grootste vloot ter wereld
    We hebben meer rivier- en kanaalboten beschikbaar dan welke andere aanbieder dan ook, te huur tussen april en oktober. Ons ruime aanbod aan boten biedt plaats aan 2-12 personen.
  • Reddingsboei
    Geen vaarbewijs nodig
    Inderdaad! U kunt uw eigen boot huren en besturen voor een korte vakantie (minimaal 3 nachten), een week of langer. We laten u alles zien wat u moet weten voordat u op pad gaat.

Schatten van de werkelijke kosten van een boot voor de eigenaar

Een eigen boot bezitten is een droom die we uit onze kindertijd hebben meegekregen en die wordt gevoed door het varen als volwassene. Een boot kopen is een passionele aankoop, maar u mag niet vergeten rekening te houden met de kosten voor het onderhoud en het gebruik ervan. Hier zijn enkele elementen om bij deze schatting te helpen.

De kosten van het stallen van een boot

De kosten van het stallen van een boot

Het eerste wat u moet overwegen is hoeveel tijd u op de boot zult doorbrengen en hoe dicht de boot bij uw huis ligt. Als u de vrijheid hebt om vaak aan boord te gaan en zelf het dagelijkse onderhoud te doen, zullen de kosten aanzienlijk dalen. De plaats waar de boot wordt gestald is een belangrijke overweging, want het is duidelijk dat de prijzen sterk variëren naar gelang het geografisch gebied, de nabijheid van een grote stad of het soort infrastructuur. Voor een rivierboot van 12 meter op een ponton moet u rekenen op een bedrag tussen:

  • Nederland: In Nederland hebben de meeste mensen hun eigen ponton of zijn lid van een haven 
  • België: Ligplaats kost als bezoeker €1/mtr boot/nacht zonder stroom en water. Een ligplaats voor een jaar ongeveer €100/mtr boot (12 mtr boot= €1200/jaar)

Kosten voor het gebruik van haven- en kadefaciliteiten

Kosten voor het gebruik van haven- en kadefaciliteiten

De keuze van een technisch goed uitgeruste haven betekent dat het hef- en overslagmateriaal ter plaatse beschikbaar is om de boot uit het water te halen voor het hijsen, wat om de 1 à 3 jaar gebeurt. 

  • Nederland: In Nederland kost het €120 in of uit op een dag anders €75/€100 in of uit 
  • België: Uit en in het water rond €350 hogedrukspoeling van de romp inbegrepen. Een week buiten het water €60. 

Als u het werk zelf doet, komt u met de huur van een hogedrukreiniger, een paar aftrekkers, verfrollers, afplaktape en anti-foulingverf zelden boven de €300 (Frankrijk) aan benodigdheden uit. U moet van de gelegenheid gebruik maken om de toestand van de anoden te controleren, maar ze vervangen is niet erg duur. U moet minstens 400 tot 500 euro bijtellen als u ervoor kiest dit werk door een vakman te laten doen.

  • Nederland: In holland €200 uitgeven en kosten gedaan door pro €400 extra 
  • België: zelfbouw benodigdheden ongeveer €250. compleet onderhoud van de romp door vakman €600.

Regelmatig onderhoud en veiligheidsvoorzieningen

Regelmatig onderhoud en veiligheidsvoorzieningen

Voor het dagelijks onderhoud moet de motor eenmaal per jaar worden vervangen, zelfs als er niet veel mee wordt gevaren. Dit omvat olie-, lucht-, olie- en brandstoffilters. Het is moeilijk om hier een prijs op te plakken, aangezien die zal variëren naargelang u het zelf doet of een beroep doet op een vakman. Indien deze laatste niet ter plaatse is, moet de verplaatsing nog voorzien worden. U moet rekenen op een prijs tussen €150 en €400 (België) & €100 en €300 (Nederland) per jaar. 

De vervanging van veiligheidsuitrusting zoals brandblusapparaten of batterijen, die een levensduur van ongeveer 5 jaar hebben, mag niet worden verwaarloosd. Dat is een gemiddelde van ongeveer €300 (België) per jaar. In holland alleen de reddingsvest test levensduur 1 jaar kost €30 gemiddelde kost €400 

Wat zijn de prijzen van brandstof en vignet voor een boot?

Wat zijn de prijzen van brandstof en vignet voor een boot?

Het hangt ervan af hoe vaak u weggaat. Ook al zijn riviermotorboten over het algemeen zuinig (minder dan 5 liter per uur), toch mag de het budget voor brandstof niet worden verwaarloosd, vooral omdat de stations aan het water vaak van hun bevoorrechte positie profiteren om hoge tarieven te vragen. Als u tijdens het seizoen 100 uur vaart, is dat ongeveer €1000 (België). In Nederland is het rijbewijs gratis.   Brandstof in holland is €2 per liter nu kost een uur rijden €14 en €16.

De kosten van het VNF-vignet, die verschuldigd zijn zodra de boot wordt verplaatst, komen daar nog bij. Voor een boot van 12 meter bedraagt het dagtarief €63 en het jaartarief €506. Er zijn verschillende opties beschikbaar, dus het is aan u om te overwegen welke het best bij uw gebruik past.

  • Nederland: In Nederland is het rijbewijs gratis. 
  • België: Vignet in België €22/dag, €125 maand, €220 jaar. De meeste mensen nemen het jaarvignet omdat het veel goedkoper is!

Hoeveel kost een bootverzekering?

Hoeveel kost een bootverzekering?

Verzekering is een belangrijk punt. Hoewel dit niet verplicht is, eisen veel havens dat de boot gedekt is door een aansprakelijkheidsverzekering voordat zij de boot zullen toelaten. De jaarlijkse kosten bedragen tussen 1 en 2% van de marktwaarde van de boot, d.w.z. ongeveer €1.500 per jaar voor een schip dat €100.000 waard is.

  • Nederland: In holland is de prijs voor een aansprakelijkheid 700/1500 voor een boot van €100.000
  • België: U MOET een verzekering hebben in Belguim. Gemiddelde kosten voor 12 mtr/€100.000 jacht =€700

De meeste maatschappijen eisen een onderzoek alvorens een boot van een bepaalde leeftijd te dekken. Dit is hoe dan ook een verstandige voorzorgsmaatregel, aangezien u zo een schatting krijgt van de staat en de werkelijke waarde van uw boot (ongeveer €1000). 

  • België: Onderzoek, afhankelijk van het bedrijf dat u kiest rond €900.  Gasonderzoek (niet verplicht maar aanbevolen) ongeveer €144.

 

Jaarlijkse kost van een boot

Jaarlijkse kost van een boot

In totaal, en als we geen rekening houden met onvoorziene gebeurtenissen of verbeteringen die u noodzakelijkerwijs zult willen aanbrengen aan de boot, komen we uit op een geschat budget van €5300 per jaar. Het is natuurlijk mogelijk om minder te moeten betalen, maar dit is het gemiddelde dat een pleziervaarder normaal aan zijn boot uitgeeft.

Wij voegen hieraan toe dat deze, indien deze het navigatiebekken wenst te veranderen, een wegtransport voor minstens €3500 zal moeten overwegen.

Een boot kopen of huren?

Een boot kopen of huren?

Dit is een beangstigende lijst, maar zou u een boot kopen of deze droom overlaten aan iemand die meer bedeeld is dan u? Het hangt allemaal af van uw gebruik! Als u de boot ziet als een drijvende, nomadische thuisbasis en u de vrije tijd en de vaardigheden hebt om ervoor te zorgen, aarzel dan niet. Als u daarentegen wilt varen waar u maar wilt en zonder beperkingen, is huren een oplossing die zijn voordelen heeft.

Er is ook de formule huurbeheer, die veel voordelen heeft, vooral omdat u in dit geval de eigenaar de technische en financiële kosten van de boot op zich laat nemen.

Opmerking: In holland is het huren van een boot niet expansief door de beschikbaarheid in dit gebied. In het noorden zijn er ongeveer 5000 boten te huur. De tweedehands boten markt is groot. In holland is er geen markt voor time share en investeerders doen dit in holland alleen in boten vanaf €5000.000 

De voordelen van huurbeheer

De voordelen van huurbeheer

Wat is het? U koopt de boot die bij u past, nieuw of gebruikt, en laat het beheer over aan de verhuurder. Deze laatste is verantwoordelijk voor de huur, het onderhoud en de betaling van de kosten. In ruil daarvoor ontvangt u een rendement van 6% van de waarde van de boot per jaar. Het programma heeft een duur van 7 jaar, waarna u kunt kiezen om het contract te verlengen, de boot te verkopen of deze terug te vorderen. Het belangrijkste is dat u tijdens het programma 8 weken per jaar kunt varen aan boord van de boot of vanaf een basis van uw keuze.

Zoals u ziet, zijn er verschillende manieren om te overwegen een boot te bezitten, afhankelijk van het gebruik, uw middelen en de tijd die u eraan kunt besteden. De meest voor de hand liggende oplossingen zijn niet noodzakelijk de beste of de goedkoopste. Voor een "recreatief" gebruik en zonder beperkingen biedt een eigendomsprogramma dus tal van troeven om de kosten in verband met het schip te beperken of zelfs te verwaarlozen.

Ontdek het Eigendomsprogramma van Le Boat